Music

‘Leave the Ghost Behind’, the new album by psychedelic space rockers Black Moon Circle

Photo: Olga Bushueva/IHTLNY

The band’ tenth album out today digitally via BMC’ own label Black Moonshine and on vinyl via Crispin Glover Records. The band calls ‘Leave the Ghost Behind’ the best and the most interesting album they have written so far. And if you’ve been lucky enough to join them on their tour in January in Norway or in March in Europe and got to listen to BMC’ new sound, you surely agree with the band in this opinion. The new team mate, drummer Tomas Järmyr (Yodok, YODOKIII, slowshift, LAFT) undoubtedly contributed to this success. 

So get your copy on vinyl and enjoy all the 86 minutes of this gem of an album. And don’t miss the opportunity to enjoy it live once again – Black Moon Circle play gigs in Trondheim on May 26th and in Fredrikstad on May 27th!

Read the interview with Øyvin Engan and Tomas Järmyr, talking about the recording of the double album, creative process, art inspiration for the cover and what their Nautilus Studio at Nyhavna means to them (in Norwegian)

Kunne dere fortelle litt om innspillingen av den nye plata?

Øyvin: Albumet ble spilt inn i november, desember 2020 og i mars 2021. Det vil si at vi spilte inn bass og gitar og trommer. Så synthesizer og vokal har vi jobbet med litt her og der til og med høsten 2021. Vi har spilt inn alle låter live bortsett fra ei som er litt annerledes. Og det som mantra vi har hatt i band her i fra starten og det var helt naturlig å fortsette med å gjøre ting på sånn måte også når Tomas ble med. Så gjør vi ting sammen samtidig

Tomas, det er ditt første album med BMC. Hvorfor ble du med i dette prosjektet?

Tomas: Der var pandemien og man hadde masse tid. Og så kort sagt ble jeg spurt om jeg kunne komme og slå på trommer. Og så ble det jævla hyggelig og så fortsetter vi med det

Øyvin: Kan jeg ta en lang versjon..? i januar 2020 så visste vi , jeg og Vemund, at bandet nå er bare vi to. Og vi hadde lyst til å gjøre noe annet, lage nye låter og finne nye veier her. Så i vinterferien i februar så jeg Tomas lagt ut post på Facebook og der var “Jeg har tid til overs, så hvis noen har lyst til å ha med trommis til å spille inn noe, ta kontakt”. Så sa jeg til Vemund at Tomas Järmyr har lyst til å bli med på ting som skjer, skal vi høre om han har tid til å spille inn en demo med oss? Så sa Vemund bare ja, så ringte jeg Tomas og spurte om han hadde lyst til å bli med på innspillingen av noen låter og så ser vi hva det blir for noe. Tomas sa ja, og da ble vi enige om måten det skal gjøres på og så stengtes verden. Vi treftes kanskje på mandag, og på torsdag kom korona. Vi spilte inn demo, men litt senere enn det var avtalt fordi plutselig så forandret alle tidsplanene seg. Så gjorde vi en innspilling og det var steintøft. Men vi følte at det ikke var en plateinnspilling da. Så spurte vi Tomas om at han har lyst til å øve litt sammen og ta etter en ny innspilling. Og vi snakket ikke mer om det. Så da ble det bare sånn.

Deres forrige plata ble gitt ut i 2019, ikke sant?

Øyvin: Det var en impro plate der vi spilte sammen med et svensk-, dansk-, portugisisk band som heter Øresund Space Collective. Det var en jam session vi gjorde i Øra Studio i 2017. Etterpå hadde vi en konsert vi kalte ‘Freak Out In The Fjord’ i Verkstedhallen. Sammen med ØSC og Red Mountains band. Så det var konserten på fredag og så booket vi studio på lørdag og jammer vi masse og resultatet ble trippelplaten ‘ØSC meets BMC – Freak Out In The Fjord ‘

’Leave the Ghost Behind’ er ei dobbeltplate. Hvorfor valgte dere et slikt format denne gangen?

Øyvin: Det var fordi det er så lenge siden vi har gjort noen ting. Og jeg og Vemund, vi følte at hvis vi gir ut bare ei plate, så ble det kanskje bare tre låter på den. Og vi tenkte vi skal spille konserter og da trenger vi å få ut litt flere låter. Og at folk får høre litt flere ting vi jobber med. Derfor ble det ei dobbeltplate.

Hvis vi tar f.eks ‘Radiant Sun’ fra det nye albumet, så ble den 22’ 52’’. Hvordan føles det å skrive så lange låter?

Tomas: Det er ikke så slitsomt å skrive, men det må spilles. Fordi å skrive materialer er ikke nødvendigvis så lang, men det tar oss tid til å spille ut ideen ordentlig. Så ble det så lang da

Øyvin: Det er ikke 23 min med arrangert ferdig som skal det være. Men det er klassisk rock tradisjon – verse/refreng, verse/refreng, og så kan du si veldig langt instrumentalt parti da. Som hadde vi avtalt i forskjellige grad. Noen må klare hvordan vi skal gjøre. Det er en liten tur som er litt avtalt, vi vet at på første lange solo så kommer det korte skifte. Og etter skal vi i et parti der bass spiller veldig monoton og trommer kjæm til å ta litt av. Så de lange partier har tre sånne knagger vi skulle innom før låta på en måte avsluttes. Det er nesten vanskeligere å forklare enn å spille

Tomas: Kanskje for å svare veldig konkret på spørsmålet, så hvis du skriver ei låt eller et stykke på 25 min, alle ting er notert, alle ting er skrevet, har du ulike måter å memorere det på. Å lage segmenter i hodet for å komme til hvordan du skal gjøre ting. Det kan beskrives at du har en partitur, noen ting skrevet her, noen skrevet der og noen ting skrevet senere. Og i mellom her kan det bli ulike lang og du må fylle inn med det du kommer på der og da. Men du vet hvor du skal. Så du trenger bare å være til stede og å lage musikk aktivt, og å komme på ting der og da. Og så kan det blir plutselig 25 min

Deres album fra 2018 ‘Psychedelic Spacelord’ som inneholder bare ei låt ble egentlig 46’ 55’’…

Øyvin: Det var en jam, med bass og synth og trommer. Og det var en fri jam. Ingenting som var avtalt. Det var en improvisasjon. Og så fikk vi en som heter Jonathan som spilte fiolin på det. Og han er en veldig flink bandmusiker og han laga jo mer struktur på plata. Og på den nye platen vår har vi den låten, men vi kalte den ‘Psychedelic Spacelord (Lighter than Air)’. Og det var fordi at vi syntes at det var ei sinnsykt bra låt, men vi må gjøre den mye mer kortere. Så vi måtte tenke hva vi kunne beholde og laga en ny struktur på den. Og da ble den 18 min

Jeg synes at denne nye plata her er det mest interessante og beste vi har gjort fram til nå. Jeg synes den er mye mer definert når det gjelder både låt-ideer og komposisjoner. Også Tomas ble på laget, ikke minst

Har dere allerede nå noe materiale som kunne bli til ei neste plate?

Thomas: Det var litt som at når den nye plata var ferdig innspilt, så var vel si alt som lå på bordet ble med. Men siden plata ble spilt inn så kom det nye ting. Så det er nye ting på vei!

Øyvin: Så det ble 3 låter fra den innspillingen som på en måte blir tatt med videre. Men det er ikke noe ting som er spilt inn, som er ferdig og klar til neste plata

Dere gitt ut tre “jam sessions” –  The Studio Jams Vol I, II ogIII (2015, 2016, 2017). Vurderer dere å fortsette denne serien og gi ut fjerde?

Øyvin: Ja, det tror ja

Tomas: Det kommer til å skje

Kunne dere fortelle om albumcoveret og kunstverk av Erlend Leirdal?

Erlend har workshop etasjen over oss. I fjor vinter så var jeg på vei til  øving og tenkte på hva vi skal gjøre med coveret. Fordi denne gangen skal det gjøres litt annerledes. Så gikk jeg inn i lokalet og så at det stod en sånn treskulptur. Og så lenge bort stod de andre to, som så ut som to portaler. Så snakket vi sammen, jeg og Vemund, om at vi ville at coveret skulle ha en fotografie av kunst. Det skulle ikke være et maleri, men fotografi. Så tenkte vi da at vi kunne lage scenesett her fordi det er et stort rom og ta noen bilder som designeren kan bruke. Så Steffen Telstad som jobber på teateret og har kjørt lys for alle Trondheimsband de siste 20 år satt lys og ble det Endre Forbord som tok bildet. Og så sendte vi det til Håvard Gjelseth som skulle lage coveret.

Det var egentlig Leave the Ghost Behind Tour 2023 i januar i Norge og i mars i Europa. Skal dere spille mer?

Øyvin: Vi spiller på Trykkeriet i Trondheim 26. mai og i Fredrikstad 27. mai

Kanskje er det noe mer dere hadde lyst til å fortelle oss i forbindelse med den nye plata..?

Tomas: Det skulle vi legge til når det gjelder plata at den er spilt inn her i Nautilus Studio, som er bygd av BMC. Så vi spilte inn alt her bortsett fra synthesizer som var spilt inn i Portugal. Og så Øyvin mixa den og Magnus Magnus Kofoed mastra skiva på Brygga Studio. 

Og en grunn at det er viktig til å legge trykk på det akkurat nå at vi er her i det bygget på Strandveien 96 på Nyhavna og vi har lyst til å fortsette å være her. Og det er en del eiendomsutvikler og noe sånn som kanskje ikke nødvendigvis har lyst på at vi skal. 

Øyvin: Ja, så vi alle som er nå på Nyhavna har lyst til å fortsette å være på Nyhavna. Studioet har vært her i 23 år. Og det ble spilt inn mye forskjellige ting her – Brutal Kuk ‘Berusalem’, Hopalong Knut, ikke Cadillac, men en annen Per Borten band og veldig mange ulike undergrunnsband fra Trondheim 

Tomas: Vi spilte inn julesingel med Motorpsycho her

Øyvin: Motorpsycho har vært flere ganger her

Tomas: Bob Hund har vært her en gang

Øyvin: Bob Hund øvde her før de spilte på PStereo festival

Tomas: Så det er mye som ble gjort her. Og mye mer som skal bli gjort nå

Øyvin: Ja, så det fortsatt mange band som kommer hit og spiller inn musikken og vi vil at det skal fortsettes

Black Moon Circle
Vemund Engan – baritone guitar
Øyvin Engan – bass guitar, vocals
Scott Heller – synthesizer
Tomas Järmyr – drums

Photo: Endre Forbord
Design: Håvard Gjelseth